Klienta riska novērtējums - praktiski soļi un ieteikumi

Efektīvs klienta riska novērtējums ir viens no stūrakmeņiem uzņēmuma aizsardzībā pret noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma finansēšanas un sankciju pārkāpumu riskiem. Šī procedūra nav tikai formāla – tā ir būtiska, lai saprastu, ar ko uzņēmums sadarbojas, kādi darījumi tiek plānoti un vai šī sadarbība var radīt juridiskas vai reputācijas sekas.

Kas ir klienta riska novērtējums?

Klientu riska līmeni parasti iedala trīs kategorijās – zems, vidējs un augsts –, un katrai no tām ir atbilstoša izpētes dziļuma pakāpe.

Klienta riska novērtējums ir sistemātiska darbība, kuras laikā tiek analizēts klients, tā īpašnieku struktūra, darbības raksturs un darījumu loģika, lai noteiktu, cik augsts ir risks, ka šis klients var būt saistīts ar:

  • Naudas atmazgāšanu
  • Terorisma finansēšanu
  • Sankciju apiešanu
  • Nodokļu apiešanu vai izvairīšanos
  • “Front” vai fiktīviem uzņēmumiem

Praktiskie indikatori, kas var norādīt uz paaugstinātu risku

Klienta riska novērtējuma procesā būtiski ir atpazīt pazīmes, kas var liecināt par potenciāli paaugstinātu NILLTPFN vai sankciju risku. Būtiskākie indikatori, kas palīdz tos izvērtēt praksē, ir:

  • Neaktīva vai neeksistējoša mājaslapa
  • Virtuāla adrese bez reālas fiziskas klātbūtnes
  • Steidzamība vai psiholoģisks spiediens uz konta atvēršanu
  • Uzņēmuma reģistrācija augsta riska jurisdikcijā
  • Neskaidra vai neapstiprināma īpašnieku struktūra
  • Trūkst skaidras informācijas par ekonomisko darbību

Ieteicamie soļi padziļinātai izpētei

Ja rodas kaut viens no augstāk minētajiem indikatoriem, ir jāpiemēro pastiprināta izpēte:

  • Pieprasīt īpašnieku struktūru ar dokumentāriem pierādījumiem
  • Iegūt izziņu no uzņēmuma reģistra (oriģinālvalodā un ar tulkojumu)
  • Pieprasīt informāciju par uzņēmuma partneriem, līgumiem, klientiem
  • Pārbaudīt personas “Adverse media” (negatīvo ziņu) avotos un sankciju sarakstos
  • Analizēt darījumu ekonomisko būtību – vai tas atbilst klienta profilam?

Padoms: vienmēr izvērtējiet, vai spētu šo darījumu izskaidrot uzraugošajai iestādei un skaidri, pārliecinoši pamatot tā ekonomisko jēgu.

Trīs zelta likumi efektīvai riska vadībai

  1. Nekad neignorējiet sarkanos karogus. Tie nepazūd paši, un ignorēti tie pārvēršas par problēmām, ko būs grūtāk atrisināt vēlāk.
  2. Neļaujiet steidzamībai diktēt lēmumus. Steiga nedrīkst kļūt par attaisnojumu NILLTPFN prasību apiešanai – pārbaudes nedrīkst izlaist pat tad, ja šķiet, ka darījums ir “izdevīgs” vai “neatliekams”.
  3. Neuzsāciet sadarbību, ja trūkst skaidrības. Ja nevarat identificēt klientu, saprast viņa īpašnieku struktūru un izvērtēt darījuma ekonomisko jēgu, sadarbība nav uzsākama.

Pieteikt: obligātu apmācību cikls

NILLTPFN metodikas, apmācības un risku pārvaldība

NILLTPFN pakalpojumu sniedzējiem ir svarīgi nodrošināt, ka viņu klienti un darījumi ir atbilstoši starptautiskajiem un vietējiem noteikumiem. Mūsu iekšējās kontroles sistēma palīdz uzņēmumiem efektīvi pārvaldīt riskus un nodrošināt atbilstību regulējumam.

Pieteikt: iekšējās kontroles sistēma

Abonēt IKS metodikas, subjektu apmācības: NILLN.LV IKS komplekti
Reģistrēties bez maksas: PARTNERsafe risku pārvaldības platforma

NILLN.LV / PARTNERsafe komanda 19.05.2025

NILLTPFN un Sankcijas – metodikas, apmācības, rīki