Biežākās kļūdas NILLTPFN un sankciju ievērošanā: kā tās novērst?
Lai veiksmīgi īstenotu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanu (NILLTPFN) un nodrošinātu sankciju ievērošanu, būtiski ir izvairīties no tipiskām kļūdām. Kādas ir biežāk sastopamās kļūdas un kādi būtu praktiskie risinājumi to novēršanai.
Nepilnīga klientu izpēte (KYC)
Kļūdas:
- Nepareiza uz risku balstītas pieejas piemērošana un riska līmeņa noteikšana.
- Nepietiekama klientu datu pārbaude, publisko avotu ignorēšana.
- Patiesā labuma guvēja (PLG) nenoskaidrošana vai pierādījumu trūkums par tā neesamību.
Risinājumi:
- Pārbaudīt klienta sniegtos datus, nepaļaujoties uz tiem 100%.
- Noskaidrot un dokumentēt PLG, veicot regulāru klientu uzraudzību.
- Izmantot publiski pieejamo informāciju, lai novērstu datu trūkumu un samazinātu riskus.
Aizdomīgu darījumu nenovērošana
Kļūdas:
- Ignorēts "sarkanā karoga" princips – aizdomīgas pazīmes netiek ņemtas vērā.
- Klientam netiek pieprasīti paskaidrojumi vai papilddokumentācija.
- Netiek izveidoti atzinumi par aizdomīgiem darījumiem.
Risinājumi:
- Izmantot filtrus aizdomīgu darījumu identificēšanai, piemēram, būtiskas izmaiņas klientu struktūrā vai darbībās, jauni partneri, strauji pieaugoša skaidras naudas aprite.
- Detalizēti pārbaudīt darījumu vērtību, maksājumu saņēmējus un klienta darbības izmaiņas.
- Dokumentēt un ziņot par aizdomīgiem darījumiem, ievērojot normatīvos aktus.
Neefektīva sankciju sarakstu pārbaude
Kļūdas:
- Klientu un to vadības nepietiekama salīdzināšana ar sankciju sarakstiem.
- Netiek pievērsta uzmanība netiešajiem PLG (radiniekiem) un sankcijām uz precēm vai pakalpojumiem.
Risinājumi:
- Nodrošināt nepārtrauktu sankciju monitoringu.
- Regulāri pārbaudīt klientus, to vadību un PLG, ņemot vērā arī 25% īpašumtiesību slieksni.
- Pievērst uzmanību sankcionētajām precēm, pakalpojumiem un darījumu ķēdēm.
Nepietiekamas darbinieku apmācības
Kļūdas:
- Trūkumi darbinieku zināšanās par NILLTPFN un sankciju riskiem.
- Neregulāras vai nedokumentētas apmācības.
Risinājumi:
- Nodrošināt regulāras un fiksētas apmācības, tai skaitā VID e-apmācības un konsultācijas ar ekspertiem.
- Piešķirt atbildīgo personu, kas palīdzētu skaidrot neskaidrus jautājumus un situācijas.
- Glabāt pierādījumus par veiktajām apmācībām un aktualizēt zināšanas par normatīvo aktu izmaiņām.
Datu aizsardzības pārkāpumi
Kļūdas:
- Klientu datu apstrāde neatbilst datu aizsardzības regulējumam.
- Datu uzglabāšanas drošības trūkums.
Risinājumi:
- NILLTPFN iekšējās kontroles sistēmā precīzi noteikt datu apstrādes procedūras.
- Nodrošināt drošu klientu un to finanšu aktivitāšu datu uzglabāšanu.
- Atcerēties, ka klienta atteikums sniegt informāciju nav pamatots.
Praktiskās rekomendācijas kļūdu novēršanai
- Izprast NILLTPFNL 3. panta pirmo daļu un regulāri aktualizēt iekšējās kontroles sistēmu (IKS).
- Prioritizēt sankciju uzraudzību un maksimāli izmantot monitoringa un analītiskos rīkus.
- Vismaz reizi gadā veikt klātienes tikšanos ar klientu, lai gūtu pilnīgāku priekšstatu par tā darbību.
- Izmantot publiski pieejamo informāciju un tehnoloģiskos risinājumus, piemēram, mākslīgo intelektu vai meklētājus.
Atgādinājums: Tas, kas šķiet aizdomīgs, visbiežāk arī ir aizdomīgs. Vienmēr veiciet pārbaudes un rūpīgi dokumentējiet rezultātus!
NILLTPFN metodikas, apmācības un risku pārvaldība
NILLTPFN pakalpojumu sniedzējiem ir svarīgi nodrošināt, ka viņu klienti un darījumi ir atbilstoši starptautiskajiem un vietējiem noteikumiem. Mūsu iekšējās kontroles sistēma palīdz uzņēmumiem efektīvi pārvaldīt riskus un nodrošināt atbilstību regulējumam.
Abonēt IKS metodikas, subjektu apmācības: NILLN.LV IKS komplekti
Reģistrēties bez maksas: PARTNERsafe risku pārvaldības platforma