Cik regulāri un par kādu periodu banka var pieprasīt darījumu paskaidrojumus?

Bankas regulāri pieprasa saviem klientiem paskaidrojumus un atšifrējumus par veiktajiem darījumiem, pamatojoties uz normatīvo aktu prasībām, lai novērstu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un terorisma finansēšanu. Šāda pieprasījuma mērķis ir garantēt bankas darbības atbilstību normatīvajiem aktiem un mazināt riskus, kas var rasties no aizdomīgiem vai neparastiem klientu darījumiem. Arī šogad janvāra sākumā daudzi bankas klienti ir saņēmuši vēstules par darījumu paskaidrojumiem. 

Bankas tiesības pieprasīt darījumu atšifrējumus

Likums "Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, proliferācijas un terorisma finansēšanas novēršanu" (NILLNTPFNL) nosaka stingras prasības kredītiestādēm attiecībā uz klientu darījumu uzraudzību. Likuma 20. panta pirmā daļa un 28. panta pirmā daļa uzliek bankām pienākumu:

  • Izprast klientu saimniecisko un personisko darbību: tas nozīmē, ka bankai ir jābūt informētai par klienta darījumu būtību un mērķiem.
  • Novērst noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas risku: banka nedrīkst pieļaut savu iesaistīšanos aizdomīgos darījumos, kas var apdraudēt finanšu sistēmas integritāti.

Periods, par kuru var pieprasīt informāciju

Bankas pieprasījumi parasti attiecas uz vairāku gadu periodu. Lai gan konkrētais laika posms var variēt, bieži pieprasījumi aptver periodu līdz 3 gadiem atpakaļ, taču atsevišķos gadījumos tas var būt ilgāks.

Piemēram, banka var pieprasīt informāciju par:

  • Kādām summām vai mērķiem, kas izriet no lieliem vai biežiem pārskaitījumiem.
  • Pārskaitījumiem starp konkrētiem saņēmējiem vai klienta saistītajiem kontiem.

Informācijas pieprasījumu veidi

Banka var pieprasīt:

  • Darījumu mērķa paskaidrojumus un apliecinošus dokumentus.
  • Aizdomīgo darījumu atšifrējumus.
  • Vidējo mēneša ienākošo un izejošo darījumu apjomu.

Kāds pienākums ir klientam?

Klientam ir pienākums sniegt pieprasīto informāciju noteiktajos termiņos. Šis pienākums izriet no likuma prasībām, un nesadarbošanās gadījumā banka var:

  • Noteikt ierobežojumus klienta transakcijām.
  • Izbeigt darījumu attiecības ar klientu.

Kādas ir konfidencialitātes garantijas no bankas puses?

Saskaņā ar "Kredītiestāžu likumu" banka garantē visu saņemto datu un dokumentu konfidencialitāti. Pieprasītā informācija tiek izmantota tikai noteiktajiem mērķiem un ir pieejama ierobežotam darbinieku lokam.

Secinājumi

Bankas pieprasījumi par darījumu atšifrējumiem un paskaidrojumiem ir normāla prakse, kas izriet no Latvijas un starptautiskās finanšu regulējuma prasībām. Lai izvairītos no iespējamām neērtībām un sekām, klientiem ieteicams savlaicīgi iesniegt pieprasīto informāciju un uzturēt skaidru dokumentāciju par saviem darījumiem.

Pieteikt: obligātu apmācību cikls

NILLTPFN metodikas, apmācības un risku pārvaldība

NILLTPFN pakalpojumu sniedzējiem ir svarīgi nodrošināt, ka viņu klienti un darījumi ir atbilstoši starptautiskajiem un vietējiem noteikumiem. Mūsu iekšējās kontroles sistēma palīdz uzņēmumiem efektīvi pārvaldīt riskus un nodrošināt atbilstību regulējumam.

Pieteikt: iekšējās kontroles sistēma

Abonēt IKS metodikas, subjektu apmācības: NILLN.LV IKS komplekti
Reģistrēties bez maksas: PARTNERsafe risku pārvaldības platforma

NILLN.LV / PARTNERsafe komanda 09.01.2025

NILLTPFN un Sankcijas – metodikas, apmācības, rīki