Ar 01.07.2023. ārpakalpojuma grāmatveža funkcijas var veikt specialisti, kuriem ir pirmā līmeņa profesionālo augstāka izglītība (koledžas izglītība) vai arī akadēmiskā augstākā izglītība (vismaz bakalaura grādu) grāmatvedības, ekonomikas, vadības vai finanšu jomā un tam ir vismaz triju gadu pieredze grāmatvedības jomā (pieredzes prasība attiecas tikai uz atbildīgo ārpakalpojuma grāmatvedi).
Pirmais faktors – nestabila ekonomiskā situācija. Grāmatvežiem rodas jautājums, vai pa šo garo licencēšanas periodu, viņu klienti spēsies pārvarot ekonomiskās grūtības un turpināt savu biznesu vai nē.
Otrais faktors – daudziem ir aizdomas, ka pēc licences saņemšanas ārpakalpojuma grāmatvedis būs pastiprinātā VID pārbaudes lokā. Tomēr patiesībā ļoti iespējams, ka būs otrādi – VID būs aizdomas, kāpēc nelicencējas.
Trešais faktors – ārpakalpojuma grāmatveži vairs nevēlas būt par NILLTPFN subjektu un noslēdz darba līgumus ar saviem klientiem, kas visbiežāk līdzinās uzņēmuma līgumam. Tomēr, saskaņā ar jaunā Grāmatvedības likuma normām – pēc uzņēmuma līguma ir aizliegts kārtot grāmatvedību. Līdz ar to būs aktuāls jautājums: kurš šajā uzņēmumā kārto grāmatvedību?
Ceturtais faktors – līgumu pārslēgšana ar saviem klientiem no - grāmatvedības pakalpojuma uz – datu apstrādes pakalpojumu veikšanu, faktiski turpinot veikt grāmatveža darbus. Galvenais faktors, kurš izskaidro šo parēju – vairs nav nepieciešamības būt par NILL TPFN subjektu, nav vajadzības kārtot licencēšanas procedūru. Tomēr, datu apstrāde pēc savas būtības nav grāmatvedības pakalpojums. Jābūt ļoti uzmanīgiem, kas faktiski tiek darīts, lai turpmāk mazinātu riskus gan grāmatvedim, gan uzņēmumam kas saņem šī grāmatveža pakalpojumus.
Piektais faktors – licencēšanas procesa atlikšana uz pēdējo brīdī. Šajā gadījumā pastāv risks, ka “pēdējā brīža” pieteikumu apstrāde var aizkavēties, lēmumu pieņemšana par licences piešķiršanu var būt pagarināta, uz zaudētājs būs tieši ārpakalpojuma grāmatvedis, kurš kādu laiku līdz VID pozitīva lēmuma pieņemšanas brīdim, bez licences nevarēs sniegt pakalpojumu saviem klientiem.
Ja NILLTPFN likuma subjekts nav saņēmis licenci, uzraudzības un kontroles institūcija ir tiesīga piemērot šādas sankcijas:
Šīs punkts attiecas uz Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (NILLTPFN) subjektiem, t.i. ārpakalpojuma grāmatvežiem.
12.07.2021. NILLTPFN likumā bija pieņemti būtiskie grozījumi, kas paredz, ka sākot ar 01.01.2022. iekšējas kontroles sistēmas sastāvs būs šāds:
Fizisko personu datu apstrādes un aizsardzības metodikā attiecībā uz NILLTPFN likumu, obligāti jābūt aprakstītiem šādiem principiem par:
Uzņēmumiem, kuriem bija sakārtots jautājums par fizisko personu datu apstrādei un aizsardzību Datu aizsardzības regulas (GDPR) kontekstā un izstrādāts atbilstošais dokuments, būs diezgan viegli papildināt to ar NILLTPFN likuma grozījumu prasībām.